حاشیه ها را اصل نپنداریم استاد رشیدی محبوب

تاریخ انتشار: سه شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵ | ۰۴:۰۰ ق.ظ
حاشیه ها را اصل نپنداریم استاد رشیدی محبوب پایگاه خبری تحلیلی ترنم دنا (TARANOMEDENA.IR)                           ((مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین ترنم دنا است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.)) یادداشت به قلم:جهانگیر ایزدپناه عنوان:حاشیه ها را اصل نپنداریم استاد […]

پایگاه خبری تحلیلی ترنم دنا (TARANOMEDENA.IR)     

                     ((مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین ترنم دنا است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.))


۷۳۳_۵۹۴

یادداشت به قلم:جهانگیر ایزدپناه

عنوان:حاشیه ها را اصل نپنداریم استاد رشیدی محبوب

  استاد ارجمند موسیقی ایران جناب آقای امین اله رشیدی درضمیمه ادب و هنر روزنامه وزین اطلاعات خاطرات خود را تحت عنوان ” یک عمر خاطره ” هر هفته بیان می کند که خاطراتی بسی ارزشمند و شیرین و آموزنده است . اما در این خاطرات یک نکته را بیان نموده اند که جای تامل و شاید تجدید نظر داشته باشد . استاد امین اله رشیدی در مورد برنامه ارزشمند” گل ها”  چنین بیان داشته اند: “بعد از واقعه ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ یعنی کودتای آمریکائی محمد رضاشاه علیه دولت دکتر مصدق ، آوار غمی جانکاه بردلهای انسانهای آزاده فرود آمد….در این گونه موارد،مدیران وبرنامه ریزان وگردانندگان سیاست مدار همواره بر این گونه دردها ،دواهائی در آستین دارند،یکی از این داروهای مخدرومسکن سوق دادن مردم نا راضی به سوی عرفان و درویش مآبی واعراض از دنیا ومافیها است …برنامه گلها هم بر اساس همین تز در سال ۱۳۳۵  یعنی عرفان بازی ودرویش سازی  تنظیم وعلم شد”بعید بنظر می رسد لفظ عرفان بازی و درویش سازی و این که برنامه” گل ها” ترفندی باشد که گردانندگان سیاست مدار رژیم  برای تخد یر و تسکین مردم ناراضی تنظیم کردند  درست  باشد .هم چنین درستی این نظر  که برنامه گل ها یک داروی مخدر و مسکن بوده بعیداست .   

گرچه مردم و قشر آگاه جامعه بعد از شکست دکتر مصدق و پیروزی کودتای مرداد ۱۳۳۲ دچار غم و اندوه گردیدند ، اما جناب استاد چرا از منظر دیگری به برنامه گل ها نگاهی نینداخته اید، و آن این که رژیم پسا کودتا هدف اش حمایت و گسترش از موسیقی سطحی و سرگرم کننده ای بود که قوه تفکر و پرسشگری موسیقی بالنده  از جمله موسیقی اصیل را تحت الشعاع قرار دهد، تا مردم سرگرم موسیقی هیجانی و سطحی ( همچنان که در بخشی از موسیقی غرب رایج است ) شوند .حمایت های بیدریغ و تبلیغات وسیع و حاشیه پردازی رسانه های آن زمان از موسیقی سطحی ، سیاست اصلی رژیم بود اتفاقا برعکس نظر استاد رشیدی موسیقی اصیل از جمله برنامه گل ها تدبیر و کوششی بود از سوی دوستداران این نوع موسیقی، برای عدم فراموشی  موسیقی اصیل ورسالت آن .

موسیقی اصیل و برنامه گل ها همچون نقش فردوسی است که با شاهنامه اش سعی برزنده نگه داشتن هویت ایرانیان را داشت . این نوع موسیقی چه از لحاظ اشعار و چه تاثیر آن بر روحیات مردم همان نقشی را ایفا کردند که رسالت هر موسیقی علاوه بر شادی آفرینی باید به ارمغان بیاورد . اشعاری از حافظ ، سعدی ، عمرخیام ، مولوی ، شهریار، سایه و … مورد استفاده این برنامه بود  که گنجینه معنوی ملت ایران و دیگر پارسی زبانانند .شما که بیشتر از ما در خوانش اشعار سر و کار دارید نگاهی مقایسه ای به اشعار موسیقی برنامه گل ها و موسیقی یکه تاز،سطحی نگر  و مورد حمایت رژیم آن زمان  بیندازید، می بینید که چگونه در هویت بخشی قابل قیاس نیستند . البته من قصد بی احترامی به سلایقی که آن نوع موسیقی را می پسندیدند و می پسندند را ندارم ، چون دو نوع متفاوت با سلیقه گوناگونند . بله این درست که دوستداران عرفان و تصوف به موسیقی گل ها علاقه مند بوده اند و می باشند ولی این فرع مساله است . خدمتگزاران موسیقی اصیل نظیر پیرنیا ، محجوبی ، شهبازیان ، جلیل شهناز ، ه . ا. سایه ، شجریان ، بنان و شاگردان برحق این استادان نظیر لطفی ، مشکاتیان ، علیزاده ، ناظری و کسانی که در این سبک کار می کردند، نظیر خانم ها پریسا ،  ، سیما مافیا ، همه و همه در راه پاس داشت و احیا و گسترش این نوع موسیقی تلاش می کردند و  مورد حمایت رژیم شاه و رسانه هایش نبودند . استاد رشیدی اصل قضیه و علل آن ، خدمت به موسیقی درخشان ایران بود. حال در کنار این مساله عارفان و صوفیان و دراویش هم به این موسیقی گرایش داشتند . فرع است  و وانگهی مایه مباهات .                         

شما در بیان رابطه علت و معلولی جایگاه معلول ( گرایش عارفان و صوفیان  ودراویش) را اصل قرار داده اید . نکته فابل انتقاد همین جابجایی اصل و فرع د ر بیان شماست . استاد ارجمند امین اله رشیدی کدام نوع موسیقی و شاگردان کدام مکتب  بودند که همراه شور و فداکاری مردم در راه انقلاب شکوهمند ۵۷ نقشی عظیم آفریدند و با موسیقی ، آهنگ ها واشعار خود نقطه عطفی در تاریخ موسیقی ایران گردیدند . تداوم و رهروان همین نوع موسیقی بودند که” ایران ای سرای امید” ، ژاله خون شد” ، ای شهید” را خلق کردند . می بینیم روند ورهروان این موسیقی داروی مخدر و مسکن نبودند ، شور و حماسه آفریدند . قدر مسلم حماسه افرینان مکتب موسیقی نوع گل ها بود نه آن هایی که عمرشان و میدان داری شان بسته به رژیم شاه بود .            

داروی مخدری که عده ای از گردانندگان رژیم درصدد حمایت گسترش و ترویج آن به جامعه بودند ( با عرض پوزش از آحاد مردم ایران و شخصیت همیشه متین و موقر استاد رشیدی  ) این نوع موسیقی بود : ” می خوام امشب بغل این …. حالیته   /  شب دیگر بغل آن …. حالیته “پس بیاییم در آن برهه موسیقی را که گل ها هم نمودی از آن بوده ، ساخته و علم کرده ی سیاست مداران رژیم پهلوی بعنوان داروی مخدر و مسکن نپنداریم، بلکه آن را تلاش فرزندان راستین ملت ایران در عرصه شعر و موسیقی بدانیم که هیچگاه فراموش نخواهد شد .                 

جناب استاد رشیدی شادروان اخوان ثالث شعر ماندگار و زیبایش بنام ” زمستان ” را  هم سال های پس از ۲۸ مرداد ۳۲ سروده است . در آن زمان خرده ایراد هائی  هم بر آن گرفتند که گویا در جهت تضعیف روحیه مردم وبه نفع رژیم است .اما ما نمی توانیم این شاهکار ماندگار اخوان ثالث را که بدون شک از شکست جنبش هم متاثر بود تدبیر رژیم بدانیم. موسیقی و شعر پایدار در هر برهه زمانی نشانگر حال وروز آن برهه است ،اما تدبیر رژیم نمیتواند باشد .نوع فرمایشی آن امر دیگریست که به آن هم اشاره ای  شد .         

جهانگیر ایزدپناه

Polls

میزان رضایت شما از عملکرد یک ساله دستگاه های اجرایی شهرستان دنا چقدر است؟

مشاهده نتایج

Loading ... Loading ...
آخرين اخبار
پر بحث ترين
تابناك وب
تابناك وب
تابناك وب
ترنم دنا
تابناك وب
تابناك وب
محل كد آمار
css.php